En els últims anys, conceptes com pla estratègic, lifelong learning i les directrius de les institucions europees han començat a insistir en la formació com un dels valors essencials de la vida laboral.
La Universitat d’Alacant ha treballat molt bé la formació en llengües (les xifres d’acreditacions en valencià, anglés i altres són notables), ajudada per normatives internes i externes, però la resta de formació no s’ha concretat en una línia recognoscible.
El SEP considera que ha arribat el moment d’estructurar la bona faena que s’ha fet amb la formació i connectar-la amb el redisseny de les competències de la RLT. Diverses institucions públiques d’arreu d’Europa (a França, el Regne Unit, etc.) estan treballant ja amb una formació enfocada a les competències professionals dels empleats públics.
Algunes de les competències més comunes en la funció pública són:
-Competències tecnològiques
-Competències lingüístiques
-Competències d’atenció a l’usuari
-Competències en intel·ligència emocional
-Competències en la gestió de l’ambigüitat: prendre decisions, adaptació al canvi...
-Competències en la resolució de problemes
-Competències en la gestió de grups/equips
-Competències en el treball en equip
-Competències en gestió del temps
La UA, aprofitant el treball fet amb el Pla Estratègic, està en una posició ideal per a concretar les competències professionals que són necessàries en cada lloc de treball. Amb aquest procés s’obriria el camí per a redactar una RLT més completa i adequada a la realitat, amb un catàleg de funcions (què he de fer) per plaça, però també de competències (el conjunt d’habilitats que em permetrà fer-ho).
Fixar les competències aportaria diversos beneficis:
-Permetria dissenyar amb més facilitat la formació del PAS, amb plans per objectius competencials.
-Els treballadors tindríem una orientació clara de les competències que hem de demostrar en el nostre lloc de treball (i que s’avaluarien en la productivitat).
-Cada treballador podria configurar-se un currículum formatiu particular segons el lloc que ocupe o que vulga ocupar (en futures promocions o concursos de trasllat).
-Fomentaria una cultura de l’aprenentatge permanent amb uns objectius clars per a cada treballador.
-La baremació de la formació en places i concursos es faria més transparent, ja que s’avaluaria en relació amb les competències de cada lloc.
En definitiva, les competències professionals milloraran la cultura formativa, el disseny dels processos formatius i permetran una RLT més completa i útil que l’actual.
*Hèctor Gonzàlvez és el representant del SEP en la Comissió de Formació de la UA.

No hay comentarios:
Publicar un comentario